Як штучний інтелект трансформує маркетинг
Не так давно до України добрався штучний інтелект і викликав купу емоцій як у тих, хто працює в сфері маркетингу, так і у підприємців. Підливають масло у вогонь і яскраві заголовки про те, кого скоро замінить ШІ і шо всім хана.
За традицією наших блогів ми будемо висловлювати думку, яка може сподобатися далеко не всім, тому готуйте Магне Б6 або ж швидко прогортуйте ті моменти, які будуть дуже бісити.
Почнемо з загальних речей. Завжди, коли з’являється щось, що змінює правила гри, то люди поділяються на кілька категорій:
- Панікери - панікують, бо нам всім каюк.
- Захоплені оптимісти - гордо і задоволено піднімають палець вгору з думкою, що от тепер все зміниться назавжди!
- Раціоналісти - вивчають те, що відбувається, і думають, як з цим жити.
Відразу скажемо, що в BO SHO полюбляють третій підхід, тому трохи подремо кпинів із перших двох, вибачте, але нам дуже хочеться, ну і детально опишемо ці підходи.
Панікери. Чого не варто боятись?
Отже, коротко про першу категорію людей. Думаю, кожен знає когось, хто надто гостро реагує на будь-які зміни і боїться цих змін. Ми таких людей не засуджуємо, самі багато чого боїмося, але історій про те, що ШІ залишить маркетологів без роботи, не поділяємо, вірніше, не до кінця поділяємо. Колись нам казали, що літаки замінять кораблі, бо це інноваційно, якісно та швидко, але якщо ви зайдете на онлайн-карти, де можна відстежити рух кораблів у світі, то побачите, що кораблі досі плавають, і їх настільки багато, що вони утворюють цілі черги, щоб пройти вузькі місця типу протоки Босфор чи Суецький канал.
створено за допомогою ШІ
Пізніше ми чули багато страшилок про те, що персональні комп’ютери всіх замінять, а може, і знищать нас усіх, дехто на ім’я Джеймс навіть знімав фільм "Термінатор", щоб підкреслити те, що нам усім гайки. Ми особисто пам’ятаємо людей, котрі казали, що ніколи не пересядуть із друкарських машинок за комп’ютери, бо ПК — це початок кінця. Як думаєте, вони досі друкують на друкарських машинках?
Найсвіжішою такою зміною до ШІ був бум на електромобілі, де хтось лякав усіх, що бензинові двигуни доживають своє, і вже за 2-3 роки тебе просто ніхто не заправить, бо бензину не буде на заправках. Ми теж бачили цілі журнали, в яких описувалося, як українські АЗК мають все змінити і перейти на електрозарядки, бо інакше збанкрутують. Але автозаправники далі заправляють усіх і посміхаються, коли їм дають чайові. Тому закликаємо не панікувати: маркетинг буде жити.
Оптимісти: Інноватори, які прагнуть змін
Одразу подремо лаха і з другої категорії людей, а таких ми теж знаємо, які кажуть, що тепер все, ви всі закриєтесь, бо ШІ буде робити за вас всю роботу, а ми всі заживемо! Таких людей можна назвати інноваторами, вони оцінюють ситуацію дуже часто так само, як і перша категорія людей, але не бояться цих змін, а гордо, наче Джек Горобець, стоячи на своїй "Чорній перлині", намагаються перебувати в авангарді всіх цих трансформацій, щоб потім казати: "А я казав, що так буде, от-от, так і буде, дуже скоро, от побачиш". За даними IBM Global AI Adoption Index 2022, 35% компаній у світі вже використовують ШІ у своїй діяльності, а ще 42% досліджують можливості його впровадження, це викликає паніку у багатьох і надихає наших передовиків змін.
Плюс таких людей у тому, що вони не залякують, а лише ходять і тішаться, що скоро комусь каюк, а вони були першими, хто про це попереджав. Такі люди часто намагаються ставати першовідкривачами таких інновацій, наприклад, купувати NISSAN Leaf чи Tesla і засуджуючи дивитись на тих, хто стоїть із ними в заторі на дизельному двигуні, кажучи собі під ніс, що ще рік-два, і ти викинеш свій Volkswagen Passat B7, бо тупо не будеш мати де заправитись, так сама Ґрета Тунберг казала.
Фото: Соцмережі/Київ автомобільний
Раціоналісти: Шлях до адаптації
Звичайно ж, ми поділяємо занепокоєння щодо кліматичних змін і того, що одного разу біонічний робот може вбити когось із нас уві сні, бо вирішить, що ти загроза для його існування. Але ми в BO SHO більше думаємо про те, як працювати в нових реаліях, коли льодовики тануть, а біонічні роботи спостерігають за тобою, можливо, навіть зараз, поки ти читаєш цю статтю, а штучний інтелект у маркетингу робить погоду.
Весь цей бум із ШІ створює неадекватне сприйняття змін правил гри, і це нам не дуже подобається. Часто маркетологи бояться казати, що питали щось у ШІ, бо їх визнають непрофпридатними і будуть тицяти пальцем, хоча це проста автоматизація маркетингу. Точно так само ще зовсім недавно молодим людям казали, що правильну інформацію можна знайти тільки в бібліотеці, а не у вашому інтернеті, бо там хто знає, що можна написати, ніби книги пишуть тільки розумні люди.
Ми прочитали багато шлаку, який хтось написав і надрукував. До речі, Карла Маркса теж можна було прочитати в бібліотеці, а потім виявилось, що схема неробоча, і Союз розпався, ги-ги. Так от, якщо раніше треба було слухати старійшин, пізніше йти в бібліотеку, ще трохи пізніше писати правильні запити в Google, щоб отримати потрібну інформацію, то зараз прогрес дійшов до того, що в кожного є свій персональний бібліотекар, який відкриє правильну книжку в правильному розділі і тицьне пальцем, де читати.
створено за допомогою ШІ
І тут ми відкриваємо в першу чергу ШІ як більш ефективну пошукову систему, яка вже зараз намагається замінити Google і підвищує продуктивність. Ми бачимо такий підхід як перевагу, а не як щось страшне і небезпечне. Розумний маркетолог чи маркетологиня мають чудовий AI інструмент для маркетингу, тому аналітика даних, автоматизація реклами чи прогнозування поведінки клієнтів мали би стати легшими. Головне — мати клепку, щоб питати те, що треба, а не хто вбив Джона Кеннеді.
Чи працюють у BO SHO зі штучним інтелектом? Так, працюють, і не лише з ChatGPT. Нейромережі також допомагають нам монтувати відео чи обробляти фото. Не створювати, а обробляти — це важливо! Що стосується ШІ, то протестувавши роботу з різними програмами, ми дійшли таких висновків:
SMM чи копірайтер:
Виправлення помилок. ChatGPT непогано виправляє помилки в текстах, але треба стежити за тим, що саме він виправляє. У нас був досвід, коли ми попросили виправити помилки в статті "Маркетинг та його переваги для бізнесу", а він змінив цілі слова та вирази, бо цьому віртуальному шибайголові вони здалися трохи некрасивими.
Пошук інформації. ШІ добре працює як глибокий пошуковик, коли потрібно швидко дізнатися якусь інформацію. Наприклад, SMM-спеціалісти BO SHO завдяки ChatGPT дізналися, що є три різні формули для визначення рівня ER. Що таке ER, можете запитати в ШІ, але коротко скажемо, що це показник залученості аудиторії в соціальних мережах, і цей показник для нас тепер є визначальним при веденні сторінок у соцмережах. Саме так, ChatGPT змусив нас по-іншому подивитися на процес звітності та бачення того, як потрібно працювати, але не замінив.
Написання текстів. Це питання найбільше турбує копірайтерів, бо їх найчастіше залякують швидким зникненням професії. Аналізуючи роботу AI для бізнесу, ми можемо чітко сказати, що ChatGPT не ліквідує професію, але, можливо, змусить залишити її найменш талановитих. Справа в тому, що в кожного талановитого писаки є свій стиль, який є почерком автора. І якщо копірайтер талановитий і має стиль, то його чи її тексти можна помітити в різних проєктах — вони унікальні. ШІ пише досить стандартно, хоча й можна додавати йому додаткові параметри для написання, але стиль — це те, що притаманно людині, а не машині. На нашу думку, персоналізація контенту це не той фактор, яким може похвалитись ШІ. ChatGPT може писати тексти, але вони не будуть вас відрізняти на ринку, тому талановиті копірайтери можуть видихнути.
Маркетолог:
Написання стратегій. Якщо розглядати ШІ для бізнесу, то він може дати підказку, в якому напрямку рухатися, але не зможе замінити талановитого стратега. Маркетингова стратегія — це пошук унікальних рішень, а ChatGPT — це набір тих рішень, які хтось написав у книжках, що лежать у бібліотеках. Тому може бути підказка щодо певних алгоритмів, але проривної стратегії з крутими ідеями він не видасть. Загалом він може видати інформацію, як діяти в ідеальних умовах, але ми, українці, як мінімум з 1991 року не в ідеальних умовах, і наших реалій ведення бізнесу він не розуміє, а інколи сумнівається в законності таких методів. Але ми таке не робимо, чесно.
Маркетингові рішення. Тут та сама ситуація, що й зі стратегіями. Штучний інтелект може надати тобі варіанти, які хтось уже колись використовував, але він не здатен проаналізувати твій бізнес від корки до корки і вже точно не надасть чогось оригінального — до цього маєш додуматися ти. Тобто якщо ти реально на своєму місці, маєш талант до бізнесу та маркетингу, то будеш задавати тон у процесах, а якщо ні, то ШІ зробить тебе таким, як усі, а так продукт не продаси.
Якщо говорити про кейси штучного інтелекту, то ми в BO SHO часто йдемо від зворотного: питаємо, які найпопулярніші інструменти в якійсь ніші, і розуміємо, що можна застосовувати ті інструменти, які ChatGPT не назвав, бо на тому полі пасеться менше корів, а отже, трава зеленіша.
Фотограф чи відеограф:
ШІ точно полегшить життя в питаннях, які стосуються монтажу, і виведе його на новий рівень. Але це стосується додаткових фішок у монтажі — ШІ не замінить талановитого монтажера і тим більше не поставить кадр так, як людина з талантом.
У компанії BO SHO стояло завдання зробити гарний пост про те, що будівельна компанія GLOBUS будує термінали для компанії "Нова Пошта". У нашому розпорядженні були лише непрофесійні фото терміналів у різних містах, і перефотографувати їх можливості не було. Тоді наш супер-пупер крутий монтажер вирішив за допомогою штучного інтелекту імітувати відеозйомку, і вийшло набагато краще, ніж фізична обробка в Adobe Photoshop [посилання залишаємо тут]. Тобто ми можемо сказати, що ШІ часом збільшує рентабельність заощаджуючи час та гроші.
Чи зробить ШІ крутіше фото чи відео з нічого? Точно ні, але за допомогою таких програм, як Runway ML, можна зробити зображення рухомими, а D-ID формує реалістичну міміку на обличчях. Просто раніше в тебе був Adobe Photoshop чи Adobe Premiere Pro, а зараз додається ще декілька програм.
Дизайнер:
Лого та брендинг. Якщо ти малюєш шрифтові логотипи в стилі мінімалізму, то, скоріш за все, справи в тебе скоро підуть не дуже, і ми це пишемо не для того, щоб залякати, а щоб ти задумався чи задумалася, ким ростеш, і почав створювати дизайн думаючи. Про інтелектуальний дизайн ми писали в попередній статті "Чому дизайну потрібен інтелект". Як ми вже казали раніше, ШІ не здатен творити, вірніше, здатен, але на даний момент розум талановитого дизайнера чи дизайнерки значно потужніший, ніж штучного інтелекту. Якщо ти вкладаєш у своє лого глибокий сенс і відображаєш цей сенс у картинці, то жоден ШІ тобі не страшний. А якщо ти просто штампуєш шрифтові логотипи, не підключаючи інтелект, то штучний інтелект уже стукає тобі у двері.
створено за допомогою ШІ
Дрібна робота. Тут ми віримо в можливості ШІ і в те, що він буде малювати візитки, плакати й іншу дрібноту. Вже зараз є програми, які малюють непогано, зокрема MidJourney чи DALL-E. Хоча й тут є сумніви, адже розумний дизайнер знає, що все має відповідати одному стилю, брендинг має бути однорідним і не виходити за рамки брендбуку. Чи знає це ШІ і як йому це пояснити? Хз.
Як ми використовуємо ШІ в роботі з зображеннями? Коли в бренду немає сталого брендбуку, гайдлайнів чи елементів брендингу, ШІ допомагає показати напрямок, куди ми можемо рухатися. Також, якщо власники компанії кажуть, що в них є лого, і так їм добре [а такі ще є в Україні], то ШІ може генерувати картинки для презентацій, наприклад. Чи це добре? Ні, не дуже добре. Але треба реально дивитися на речі: не всі можуть собі дозволити дизайнера чи відділ дизайну, тому часом на це можна закрити очі.
SEO та таргет:
Вже зараз існують програми типу Jasper AI, який пише SEO-статті, чи SurferSEO, який оптимізує статті для SEO. Навіть ChatGPT видасть тобі ключові слова, які треба використовувати. Але є одне жирне "але". Цю статтю, яку ти зараз читаєш, ми пишемо не для того, щоб повипендрюватися, а тому, що так треба для SEO, і пишу я її зараз для тебе так, щоб тобі було цікаво читати, щоб ця стаття мала стиль і виділялася з-поміж 100500 статей, написаних штучним інтелектом.
У цьому якраз і є реальна перевага людського інтелекту над штучним: ШІ так не напише. І якщо ти навіть знаєш ключові слова, які можна вписати, шо далі? Знаєш, як їх вписувати, коли заміняти, чи, може, ШІ тобі гіперпосилання купить? Ніт).
Те саме стосується таргетованої реклами чи контекстної. Тут мало писати правильні ключові слова і витрачати гроші — тут треба думати, десь підвищувати ставки, десь ризикувати, десь придумувати креативне рішення, а ШІ так не вміє.
Висновки
Вибач, якщо ми не написали саме про твою нішу чи спеціалізацію в маркетингу, але суть для всіх одна. Якщо в тебе є голова на плечах, то ти осідлаєш цей процес, а штучний інтелект стане для тебе ще одним інструментом для досягнення мети. Якщо ж ти в цій професії, бо життя заставило і ти не дуже розбираєшся в усьому цьому, то, скоріш за все, в тебе таки будуть проблеми.
ШІ дивним чином посилив природний відбір у сфері маркетингу, тому найрозумніші, найталановитіші і найспритніші виживуть, посередностям буде важко, а випадкові люди покинуть сферу. Але панікувати точно не варто, бо ще є час всьому навчитися. І коли тебе засуджуватимуть за те, що користуєшся новими технологіями для досягнення мети, то згадуй, що колись так засуджували тих, хто писав кульковою, а не чорнильною ручкою, чи друкував реферат на комп’ютері, а не писав від руки.
Згідно з опитуванням Всесвітнього економічного форуму 2025 року, 41% компаній планують скоротити персонал у найближчі п'ять років через автоматизацію завдань за допомогою штучного інтелекту. В першу чергу це стосується професій, пов'язаних із рутинними та повторюваними процесами, такими як поштові працівники, касири, оператори введення даних, бухгалтери і т.д., тому будь особливим, в маркетингу треба думати, і тоді буде тобі щастя.
створено за допомогою ШІ
Однак, важливо зазначити, що впровадження ШІ не лише призводить до скорочень, але й створює нові можливості. Згідно з інформацією, наданою Happy Monday Багато компаній інвестують у перекваліфікацію своїх співробітників для адаптації до нових технологій. Близько 77% роботодавців планують інвестувати в навчання своїх працівників для роботи з інструментами штучного інтелекту. Це ще раз підтверджує, що штучний інтелект змінить ситуацію на ринку, але далеко не завжди ліквідує професії.
Кожен по-різному реагує на зміни: хтось панікує, хтось заперечує, хтось залякує всіх навколо. Але найуспішніші завжди шукають, як використати зміни на свою користь. Тому думай, шукай і твори. А якщо треба допомогти з маркетингом - звертайся до BO SHO.
Читай також:
Маркетинг та його переваги для бізнесу
А також заходь на наші подкасти БО ШО Сказати в Youtube