Чому бізнесу потрібен брендбук?
Якщо ти відкриваєш бізнес і думаєш, що той весь дизайн не для тебе, бо в тебе ітак крутий продукт, то вітаємо, тобі каюк. Чому? Бо в тебе є цукерка, але обгортки від цукерки в тебе нема, от ти і будеш стояти зі своїм продуктом голий, босий і у вінку, живучи у світі примарних надій на успіх. Тому брендинг і дизайн — це важливо. І не тому, що ми цим займаємось — просто реально важлива штука. Сьогодні розповімо про брендбук і нашо він треба, буде класно.
Зазвичай статтю про те, що таке брендбук, починають з якогось крутого визначення типу брендбук це, а щоб здаватись мудрими, ще додають цитату когось відомого і великого. Ну і все — експертна стаття взяла свій початок.
Як ви вже знаєте, ми не любимо плисти по течії, тому скажемо чесно. Ще недавно ми думали, що знаємо, але час летить, і виявилось, що те, що ми ще вчора називали брендбуком, тепер логобук чи гайдлайн. Бо маркетинг розвивається з космічною швидкістю, і треба завжди бути настороженим, бо ті зумери вічно шось понапридумують. І якщо це читає зумер — то так, саме ти таке всяке і придумуєш зі своїми кєнтами, що динозаврам маркетингу потім треба розбиратись.
Отже, для тих, хто застав часи Ющенка, а може і Кучми з Кравчуком, треба більше інфи, щоб увійти в курс справи. Бо ще відносно недавно брендбуком називали абсолютно все, де є логотип компанії. Наповнення тих брендбуків було абсолютно різним, часто для кількості туди додавали купу всяких непотрібних речей типу дизайну серветниць, календарів на стіну чи нових вантажівок Volvo з лого на кузові. А щоб ще більше вразити клієнтів, дизайнери та агенції часто ті брендбуки роздруковували в книжечку і гордо підносили свій набір часто непотрібних речей власникові. Якщо папір був шовковим — то ти молодець, бо брендбук крутий, а що з ним робити — хз, маркетологи розберуться.
Скажемо чесно, що свідки битви між прихильниками Ілюстратора та Корела [колись була така програма для створення дизайну, і їхні прихильники до останнього бились за неї, але програли] досі часто видають щось, що називають брендбуком, і впарюють замовникам.
Джерело: згенеровано ШІ
Працівники агенції БО ШО досить недавно стикнулися з брендбуком, де не було вказано навіть фірмових шрифтів і пантонів [так називаються відтінки кольорів у вузьких сферах], зате була купа растрових картинок [це такі як фотки, з них нічого не перемалюєш, безполєзна штука], і нам його піднесли як диво дизайну. Зловили крінжа? От і ми зловили, коли побачили. Тому не все, що робить молодь — недобре, в плані брендбуків вони молодці, бо задали дуже високий стандарт, який не всі витримають.
Перш ніж перейти до самого брендбука, пропоную поступово вʼїжджати в тему, бо брендбук — це найбільша робота в дизайні, і зараз брендбук — це вже щось більше, ніж дизайн, до роботи з ним підключають не тільки весь відділ маркетингу, але й весь топ-менеджмент, і не щоб послухати і висловити свою експертну думку щодо відтінку персикового, який видається надто персиковим — там реально думати треба.
Почнемо з логобука
Логобук — це маленький брат брендбука.
Що в нього входить:
- як правильно використовувати логотип
- які є версії логотипа [горизонтальний, вертикальний, монохромний, кольоровий]
- мінімальні розміри для друку та діджиталу
- правила розміщення [відступи, фони]
- чого НЕ можна робити з логотипом [тягнути, обрізати, ставити на кислотний фон тощо]
- кольори лого у трьох варіаціях:
Pantone — для високоякісного друку.
CMYK — для звичайного друку листівок, банерів і т.д.
RGB — це відтінок кольорів, які ти бачиш зі свого монітора. - класні люди з BO SHO ще туди вписують шрифти.
Тобто логобук — це база, і якщо ти тільки починаєш свій бізнес, то можна почати з логобука. Це дешевше і дасть тобі змогу поступово зрозуміти, що саме ти хочеш бачити у своєму брендбуці.
Гайдлайн
Гайдлайн — це старший брат логобука, але для брендбука він ще сопляк.
Гайдлайн не розказує всього життя бренду, але чітко показує, як виглядати красиво й охайно в будь-якій ситуації. Фактично це такий логобук +, бо в нього входить все те, що в логобук, але ще є додаткові фішки [пишемо те, що дають в BO SHO AGENCY]:
- коротко про бренд — хто ти, для кого і навіщо
- правила життя логотипа — як виглядає, де йому комфортно, а де — зась
- концепція — звідки взялась ідея айдентики
- фірмові кольори — щоб в Інстаграмі, на пакеті й на білборді були одні й ті самі [HEX, RGB, CMYK, Pantone]
- фірмові шрифти — щоб не довелося обирати між Comic Sans і Times New Roman
- графічні елементи й фони — візуальні фішки, які підсилюють бренд
- дизайн соцмереж — обкладинки хайлайтс, шаблони сторіс та постів, розкладка стрічки
- поліграфія та мерч — приклади оформлення листівок, банерів, сертифікатів, презентацій
- приклади дизайну на брендових носіях — щоб було видно, як усе це виглядає в реальному житті
Коли тобі потрібен гайдлайн? Коли ти вже не стартап, але ще не дуже великий бізнес. В тебе є лого і візуальна ідентичність, але поки розвиваєш те, що маєш.
Брендбук
Отже, що таке брендбук? Це маленька маркетингова стратегія та гайдлайн разом узяті.
Тому, пишучи в гуглі брендбук приклад, тобі не покаже справжні брендбуки, адже вони містять конфіденційну інформацію замовника, і їх не публікують, адже це важливий документ.
Що входить у брендбук:
- ДНК бренду — місія компанії, цінності бренду, візія, тон голосу
- архетип — хто ти у цьому світі: герой, бунтар, маг чи опікун
- аудиторія — хто твоя людина, чим живе і як говорить
- позиціонування — чим ти кращий, ніж ті "інші з того ж ринку"
- меседжі — що і як говорити, щоб чули, розуміли й запам’ятовували
- назва бренду та слоган — і чому саме такі
- візуальна айдентика — логотип, кольори, шрифти, графіка, мерч, соцмережі
- оформлення простору — кольори стін, фірма плитки на підлозі, стиль меблів, навіть які штори вішати [серйозно]
- візуалізація вітрин, вивісок, фасаду — щоб не вийшло “я так бачу”
- приклади стилю в дії — упаковка, банери, одяг персоналу, соцмережі
- рекомендації для команди — як не зламати стиль у комунікаціях, презентаціях чи листах до клієнтів
Коли тобі потрібен саме брендбук?
Перш за все, коли ти масштабуєш бізнес — неважливо, чи ти відкриваєш ще одну філію, чи вирішив продавати франшизу. До речі, для франшизи потрібен якраз брендбук, адже це найбільш чітка Біблія бренду, де прописані стандарти бренду та комунікація з клієнтами. Його можна використовувати як офіційний документ, і в тебе не виникне ризиків, що хтось перемалює стіни в колір, який хочеться, купить не те обладнання чи постелить не ту плитку.
Чи варто змінювати брендбук?
Ми не є прихильниками частої зміни логобука, гайдлайна чи брендбука, адже це впізнаваність бренда. Звичайно, бувають ситуації, коли реально треба поправити. Наприклад, ти використовував для свого бізнесу якісь елементи інтер’єру, які просто застаріли. Або ж ти продаєш свою продукцію у фірмових холодильниках, які за 5 років стали іншими, кращими і красивішими — звичайно, треба адаптовувати і брендбук. Але це має бути якомога рідше — чим рідше ти там щось змінюєш, тим кращим є твій брендбук.
Для кого ми робимо брендбук?
Насамперед — для твого клієнта. Саме тому ми приділяємо велику увагу дослідженням і робимо дизайн так, щоб він сподобався власнику бізнесу, але в першу чергу мав відгук у кінцевого споживача послуги чи продукту. Бо якщо в тебе буде класний дизайн, який буде подобатись тільки тобі, то клієнти просто не понесуть гроші у твій бізнес, який розумієш тільки ти.
Підозрюю, що не на всі потенційні питання ми відповіли, тому описуємо болі, з якими найчастіше до нас звертаються:
Мені логотип зробили — нашо мені ше шось?
Інколи справді більше нічого не треба. Якщо в тебе онлайн-магазин в інстаграмі, то часто лого буде достатньо. Розміщуєш його на сторінці в соцмережах, робиш з нього наклейки — і все добре. До прикладу, серед партнерів BO SHO є багато замовників логобуків [приклади тут]. Дуже часто такий варіант обирають підприємці, які поки не планують масштабуватись. Мати тільки логобук — це як ходити в одній футболці: десь воно і ок, але не всюди проканає. Якщо захочеш професійно вести соцмережі — то треба гайдлайн.
Наприклад, нещодавно ми робили неймінг та логобук для WELLINNERGY — це сторінка в інстаграмі, власниця якої поєднує знання про тіло й психологію для комплексного розвитку людини та ділиться своїм досвідом з аудиторією. Такому брендові просто не треба більше — логобука достатньо з головою. Можливо, потім окремо треба буде пропрацювати стиль подачі в Instagram, але це можна зробити опційно.
Джерело: bosho.com.ua
Іншим прикладом можна назвати Плетиво, де все починалось з логотипа, але після запуску кавʼярні та опрацювання додаткових дизайнів у компанії виробився свій стиль, який вже схожий на гайдлайн, розвинувши візуальні елементи.
Джерело: bosho.com.ua
Важливо, аби поруч з тобою була грамотна команда, яка може розвинути логобук у певний стиль. До прикладу, при веденні SMM для сторінки GLOBUS нам вдалось поступово виробити стиль подачі сторіс та постів, що згодом можна буде оформити у гайдлайн.
Брендбук - це набір правил, а я завжди хочу створювати шось нове.
Брендбук — це не тюрма для креативу. Це більше як правила дорожнього руху. Їдеш куди хочеш, але безпечніше і швидше. Умовно брендбук не дає тобі зʼїхати на бездоріжжя, коли ти летиш на своїй Ferrari. Ти можеш робити круті борди, листівки чи сайт, але в тебе є набір правил і нагадувань.
Це дорого і довго.
Ціна брендбуку завжди дешевша за хаос, який буде без нього. Уяви, що ти роздрукував погане лого на футболці чи кепці — це не економія, це втрата репутації і грошей. Клієнти бачать, що це дішманська кепка, і йдуть від тебе, бо ти виглядаєш як базарник [любимо базарників можемо помогти вийти на новий рівень]. Брендбук економить тобі десятки тисяч грн і купу годин часу на пояснення, як має виглядати твоя вивіска чи банер.
Чи це довго? Так, до брендбуку треба дійти. Але для цього є гайдлайн — це швидше, дешевше, але трохи менше.
Я не знаю, що мені треба.
Почни з малого. Ти можеш розробити логобук, пожити з ним і тоді вже змінити лого чи дозамовити гайдлайн. Коли поживеш з гайдлайном — то переходь до брендбука. А ще заповни бриф від BO SHO, це допомагає визначитись.
Всі дизайнери малюють по-різному.
Якщо в тебе немає набору правил — то так і буде. Кожен поважаючий себе дезігнер буде додавати шось своє, а потім буде каша. Звичайно, бувають ситуації, коли маркетолог чи дизайнер просто ігнорують брендбук — тоді треба визначитись: міняти брендбук, бо з ним шось не так, чи змінювати спеціалістів, бо вони не здатні грати за правилами.
А якщо хочеш отримати більше відповідей про брендбук, лого та дизайн — дивись подкаст БО ШО Сказати.
Джерело: ютуб-канал BOSHO.AGENCY
Ну а якщо тобі треба логобук, гайдлайн чи брендбук — то звертайся до БО ШО, ми шарим як таке робити.
Читай також:
- Як штучний інтелект трансформує маркетинг
- Як малому бізнесу конкурувати з великими гравцями на ринку
- Маркетинг та його переваги для бізнесу
- Чому дизайну потрібен інтелект